Vertrouwenspersoon en klachtenregeling

Op school wordt de "model-klachtenregeling primair onderwijs" van Verus gehanteerd.

Met deze regeling wordt beoogd een zorgvuldige behandeling van klachten, waarmee het belang van de betrokkenen wordt gediend, maar ook het belang van de school. Naast ouders en leerlingen kan een ieder die deel uitmaakt van de schoolgemeenschap klachten indienen. Deze kunnen betrekking hebben op gedragingen en beslissingen van het bevoegd gezag en personeel of het nalaten daarvan en ook op gedragingen van anderen die deel uitmaken van de schoolgemeenschap (seksuele intimidatie, discriminatie, agressie).

De klachtenregeling is alleen van toepassing als men met zijn klacht niet ergens anders terecht kan. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Neem eerst contact op met de leerkracht van uw kind. Wanneer u er dan niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de directeur.

Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan men een beroep doen op deze klachtenregeling. Binnen de regeling is een belangrijke rol weggelegd voor de contactpersonen, de vertrouwenspersoon en de klachtencommissie.

Op school zijn er twee contactpersonen, die tot taak hebben de klager naar de vertrouwenspersoon te verwijzen:

Contactpersoon onderbouw:

Steffan Pak, Broeksloot 29, 3474 HS Zegveld, Tel. 0348 690097

Contactpersoon bovenbouw:

Laura Bergman, Hoofdweg 63, 3474JB Zegveld, Tel. 0348 691466

De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt of dat de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht. Hij begeleidt de klager desgewenst bij de verdere procedure en verleent desgewenst bijstand bij het doen van aangifte bij politie of justitie.

Vertrouwenspersoon:

Henk Oskam, Korensloot 50 Zegveld, Tel. 0348 691977

De klachtencommissie geeft gevraagd of ongevraagd advies aan het bevoegd gezag over:a. de (on)gegrondheid van de klacht;b. het nemen van maatregelen;c. overige door het bevoegd gezag te nemen besluiten.

De Kringenrechtspraak is de beroeps-, bezwaren- en geschillencommissie voor het christelijk onderwijs. De Landelijke Klachtencommissie voor het christelijk onderwijs behandelt klachten over gedragingen en beslissingen, bijvoorbeeld van leerlingen, leden van het personeel, directie of bevoegd gezag, binnen het basis-, voortgezet en hoger onderwijs, beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.

Adres:

Klachten-, beroeps-, bezwaren- en geschillencommissies (Protestants-Christelijk Onderwijs)

  • Postbus 82324
  • 2508 EH Den Haag
  • T 070- 3861697
  • E info@kringenrechtspraak.org